Wednesday, February 28, 2007

Den efterlängtade analysen...

... (va, jag högfärdig, nu förstår jag inte)

På lördag blir det Andra chansen på tv:n och här kommer nu min genomtänkta välundersökta analys av hur det kommer att gå:

Duell 1: Elin Lantto - Money mot Jessica Andersson - Kom
Jag vill faktiskt att Elin går vidare här. Mest för att jag inte ens kan komma ihåg hur Jessicas låt lät medan jag kan nynna på Money. Möjligt att Jessica är mer schlager men å andra sidan är Elin mer show. Och jag gillar show. Elin vidare med andra ord.

Duell 2: Jimmy Jansson - Amanda mot Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag
Visst sätter sig Jimmys tuggummi-pop-rock men jag klarar honom inte riktigt. Han ser ut som 12 för jösse namn. Du gillar jag Sannas äkta schlager bättre. Hon är som Carola fast utan den religösa bittra bismaken. Så SKA schlager låta och vi borde ha åtminstone en i finalen. Sanna vidare.

Duell 3: Uno & Irma - Godmorgon mot Sonja Aldén - För att du finns
Vi SKA inte ha fler ballader i Globen. Nej säger.. bara nej. Sonja må ha hittat hur hem hon vill - min röst går ändå till Uno och Irma. Tyvärr tror jag itne att det kommer att hjälpa och Sonja räcker ut tungat åt min indignation och marcherar iväg till nästa duell.

Duell 4: Nanne - Jag måste kyssa dig mot Magnus Uggla - För kung och fosterland
Jag gillar Nanne och hyser en viss avsky mot den lille "rebellen" så mitt val är klart. Sen att jag tycker att man ska tävla med låtar som är i alla fall lite nyskrivna kan också ha något med det hela att göra. Uggla förpassas till kulissen och Nanne trollar vidare.

Så börjar vi om igen... fast nu är det bara två dueller. Så här ser det ut i min version.
Duell 2:1 Elin Lanto - Money mot Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag
Hur mycket jag än gillar fröken Lantos show så vinner ändå Sanna här. Schlager är schlager är schlager och Sanna förtjänar en chans till en plats i Globen.

Duell 2:2 Uno & Irma - Godmorgon mot Nanne - Jag måste kyssa dig
Här vinner showen igen. Nannes klätterställning slår lågmälda gitarrer i vilken festival som helst.

Detta ger alltså Sanna Nielsen och Nanne till Globen i min version. Ska nog sätta en tjuga på det och hoppas att mina överlägsna analys-kunskaper ska ge mig en liten vinst.

Edit: Här är mr F:s analys från en tidigare kommentar. Läs och jämför.
Jag tror att Andra chansen på lördag kan bli mycket spännande, vi har "Bimboheatet" (Elin Lanto mot Jessica Andersson), "Kidsheatet" (Jimmy Jansson
mot Sanna Nielsen), "Heat nr 3" (Sonya Aldeen mot Uno&Irma), samt till slut,
"Smurfheatet" (Nanne mot Magnus Uggla). Viktigaste frågan: Vad ska vi kalla Heat
nr 3? Jag tror följande: Jessica slår Elin, Jimmy slår Sanna, Sonya slår
Irma-Uno, Nanne slår Uggla. Sen slår Jimmy Jessica, samt Nanne Sonya. Jimmy
Jansson och Nanne Grönvall till final alltså.

4 comments:

Martina said...

Jag lämnade dödskallesvampen hos Boel och Anders, tänkte att ni kanske är där oftare än här...

Fia said...

Jag måste erkänna att trots att jag inte gillade Nanne så började jag faktiskt att nynna på låten häromdan, å nu har den slagit sig till ro här i mitt huvud. Jäkla Ingela Pling, hon vet hur hon ska skriva en låt som sätter sig på huvudet...

Sooz said...

Oh, danke Martina. jag har fortfarande inte fått klara besked från jobbet, men jag ska svara så fort jag kan.
Och Fia, japp... dom vet vad dom gör dom där schlagerrävarna

Anonymous said...

Svenska spel tror att The Ark vinner alltihop, bara 1,60 i odds. Måns ligger tvåa, 3,50.

I Andra Chansen tror Svenska spel på Nanne (1,80) och Jessica Andersson (1,70).