Friday, February 29, 2008

Den här och förra veckan

ah! Jag hittade lite tid. Lysande. Igår lekte jag Stepford Wife och städade och gjorde fint medan min make var på jobbet. Sen lagade jag middag så att det var färdigt till han kom hem. Så husligt så det är läskigt, men fint blev det.

I lördags var det som sagt schlagerhappening hos MelloMats. Vissa uppgraderingar från förra året - nya gäster, digital tv och påskmust - och några favoriter i repris, dödsdippen, analog tv efter att den digitala fallierat och äppelklyftor. I det stora hela var det en mycket bra tittarafton trots ljudförlust och kabeltrassel. Det störde inte så mycket eftersom det var i genomgången. Björn Gustavsson var utomordentligt bra den här gången också och vi fick ytterligare en dos av Dr B- Lovely! Och vet Björn Gustavsson vad han gjorde när har flashade sin förvånandsvärt vältränade tvättbräda till mage för en stor del av svenska folket. Den stackars pojken kommer ju aldrig att få vara i fred.

Den här helgen är schlagerturnén i mitt vardagsrum och Karlskrona. Låtarna finns nu i tapasformat på svt:s hemsida där man kan lyssna fram till sändning imorgon. Från min sida kan jag lova att det blir en poppig delfinal.

Här kommer mina kommentarer:
Niklas Strömstedt - För många ord om kärlek
Herr Strömstedt har varit min favorit bland de svenska medelålders rockmännen sen tidigare. Det är nått med rösten tror jag. I vilket fall som helst verkar det här vara en charmig lite upptempo-låt med 70-talsvibbar. Ryktet säger att det ska vara flower power på scenen och efter att ha hört låten förstår jag varför. Veckans dark horse.

Calaisa - If I could
Jag är på väg att börja sjunga på "I'm not ready to make nice" när refrängen börjar. Det är väldigt likt Dixie Chicks men inte lika bra. Kan få igenkänningsrösten men jag tror det är för deprimerande för årets tävling.

Daniel Mitsogiannis - Pame
Jag gillar hans röst. Stenhårt. Han hade definitivt tjänat på att hamna i en annan delfinal dock, det finns bara plats för en discoschlagerdänga i Globen per delfinal och jag tror att mrs Perrelli kniper den.

Linda Bengtzing - Hur svårt kan det va
Oooh, här har vi schlager! Jag gillar faktiskt den här mer än hennes tidigare låtar, det är mer driv och mer attityd här. Klar globenplats från mig. Sen har hon ju skotskrutigt på sig också!

Nordman - I lågornas sken
Håkan Hemlins röst passar till sådana här berättande texter och den känns trots allt lite mer modern än Nordmans tidigare låtar. Verkar bli en ordentlig scenshow också... Andra chansen?

Sibel - That is where I'll go
Oh, stackars Sibel måste jämföras med Sannas mastodontballad och tyvärr förlorar hon stort i jämförelsen. Lite för svagt men en bra början på en melodifestival-karriär.

Fronda - Ingen mår så bra som jag
Den här hip hop-Winnerbäck grejen funkar inte riktigt för mig och jag tror vi har hittat veckans 8:e plats.

Charlotte Perrelli - Hero
Boom. Kvalitetslåt sjungen av en kvinna som ser ut som en alien med lasershow och allt. Men trots SF-känslan så kommer det nog att krävas mycket för att hon inte ska komma till Globen direkt. Fast det sa jag å andra sidan om Androla också.

En vecka med starkt startfält och det blir nog rätt spännande imorgon i alla fall.

3 comments:

Anonymous said...

Niklas Strömstedt - För många ord om kärlek
Tvärflöjt i refrängen, kul! Väldigt mycket Flower Power annars, andas lite Woodstock sådär.

Calaisa - If I could
Utgår då SVT inte verkar kunna leverera låten till min datan. Ja, jag RASAR så klart.

Dennis Mitsogiannis - Pame
Doftar väldigt mycket "Cara Mia" av Mums-Måns-Zemlan från i fjol. Versen klingar i moll, sedan modulerar vi och refrängen blir i dur. Tämligen spännande.

Linda Bengtzing - Hur svårt kan det va
"Alla flickor ljuger braaaa" sjunger Linda. Eller i alla fall nästan. Det här låter klassiskt, som hennes tidigare två låtar.

Nordman - I lågornas sken
Det låter som allt Nordman gjort tidigare, men refrängen är lite snabbare. Kanske lite för snabb för snabb för Håkan Hemlin som inte är känd för att vara en scatman.

Sibel - That is where I'll go
Nä. Det här är inte så bra. Sibel klarar inte riktigt av det. Sen verkar arret lite överarbetat, det är melodier i fiol, piano och elgitarr som konkurrerar med rösten. Det som talar för Sibel är att melodi 6 gått vidare från alla delfinaler hittills.

Fronda - Ingen mår så bra som jag
"Hip-hopens tio budord", nån som minns? Feven? Inga klockor? Nä just det. Samma gäller denna låt. Allt annat än plats 8 är en skräll.

Charlotte Perrelli - Hero
Det här är bra. Det går vidare. Men den går lite för långsamt för min smak. Påminner lite om "Cruel Summer" i versen.

Det är vanskligt att tippa, men om det blir skrällfrit så borde Charlotte och Linda hamna i Globen och Niklas och Daniel bli förvisade till Kiruna. Isåfall får Niklas möta Androla om jag förstått det rätt.

Men nu har det inte blivit skrällfritt, så därför hamnar Charlotte och Nordman i Globen och Linda och Sibel i Kiruna.

OBS: Jag har inte hört Calaisa.

Sooz said...

Ta och lyssna på Dixie Chicks "I'm not ready to make nice" så har du hört calaisorna - fast de är inte lika bra.

Anonymous said...

Så här kan man ju också resonera angående Sibels ballad (Posh and Becks of Eurovision):

"Hopefully pulling down Bengtzing from a free ride to Globen. We need two ballads in the final so BWO can have a chance against Sanna too..."

Konspirationsteorierna flödar...