Saturday, February 24, 2007

Delfinal 4 - analys a la Sussi

Bör väl ursäkta mitt inte alltför briljanta ordsmide idag med att det är sent på natten. Har haft en trevlig parmiddag hos M å D ikväll och kom inte hem förren sent. Sen spelade jag en timme FFXII (älskar) och lyssnade igenom bidragen. Här är min efterlängtade analys.


Magnus Uggla - För kung och fosterland
Magnus Uggla kan inte skriva nya låtar. Han kan bara skriva nya texter. Bläää!
Jag hoppas ingen röstar på den här smörjan så att den kommer lika sist som Johnny Rocker. Det var gammalt för 15 år sen.

Emilè Azar - Vi hade nå’t
Men vilken gnällig röst. Tyvärr är nog bantar-Emilé totalt chanslös. Låter låter som något som Erik Gadd refuserat. Kanske är det bättre live, men jag tvivlar.

Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag
Delfinalens första riktiga schlager. Inte så konstigt eftersom det är melodifestival-donnan Sanna själv som sjunger. Det här bidraget är formulär 1A. Jag hoppas Sanna slår ut Uggla i alla fall - hon har en klar chans i alla fall.

Caroline af Ugglas - Tror på dig
Det här gillar jag. Rösten bryter på precis rätt ställen, det är riktiga instrument och en känslorik text. Sen om det går hem hos Svensson är en annan sak.. kanske men mest troligt inte.

After Dark - (Åh) När ni tar saken i egna händer
Ja, det får mig att le i alla fall. Det är Go West och glimten i ögat och det charmar mig totalt. After Dark och vackra Krister får min röst på lördag. jag vill verkligen höra den engelska versionen också.

Sarah Dawn Finer - I Remember Love
Wow, vilken röst. Vilket tryck i låten. Av alla ballader hittills är nog den här min absoluta favorit. Troligen är det gospel-smaken som gör det. Sarah förtjänar att komma till Globen bara för att sno Tommy Nilssons röster.

Verona - La musica
Verona snor nog alla blipp blopp-röstare den här veckan eftersom hon är enda electronbidrag. Men jag undrar bara... varför italienska i den svenska uttagningen? Verkar helt ologiskt. En disco-låt som nog har ungefär lika mycket chans som The Attic förra veckan.

Andreas Johnson - A Little Bit Of Love
Om förra veckan var electron-delfinal är detta gitarrernas vecka. Jag är lite förvånad över hur mycket jag gillar den här låten. Det är ett charmigt 60-talsstuk men frågan är om det tas ut av det faktum att jag har svårt för herr Johnson som artist. Kanske, kanske inte... jag är osäker.

1 comment:

Anonymous said...

Bra analys, jag håller på att lyssna mig igenom låtarna. Det slog mig bara, jämför Caroline af Ugglas med "Because I am" med Skin(?)... Tycker det finns vissa likheter, samt naturligtvis med Janis Joplin