Saturday, February 17, 2007

Mello-analys!

Jag vet att ni måste ha saknat min analys fruktansvärt förra veckan, men här är en för denna delfinal i alla fall. Lyssna själv i förväg här

Måns Zelmerlöf - Cara mia

Idol-Måns säljer mig direkt med denna dova dramatiska början. Med tanke på min vanliga musiksmak så är det kanske inte så konstigt att det här är en av mina definitiva favoriter ikväll. Med dans och sött rumpskak blir det nog bara bättre. Hoppas bara att han klara alla toner.

MissMatch - Drop dead

Jag undrar om inte den här låten hade passat bättre utan blipp-bloppet och med lite skrammliga gitarrer istället. Alla tuffa småflickor som inte faller för någon av söt-idol-pojkarna kommer nog att rösta på den här och hitta på en egen koregrafi till den på rasten i skolan på måndag.

Magnus Carlsson - Live forever
Aha! Jag tror jag hittat influenserna. Men för att vara allvarlig så är det här en riktigt trevlig låt som hade kunnat komma från i stort sett vilket A-ha album somhelst. Den här delfinalen är än så länge väldigt elektronisk. Jag tror herr Carlsson kommer att plocka poäng på åttitals-liknelserna i den här låten. Som jag skrivit tidigare så tycker folk om att rösta på det de känner igen och för många i den röststarka grupperna väcker nog den här låten minnen från ungdomliga somrar.

Sheida - I mina drömmar
Egentligen är det här en bra etno-låt men den är så chanslös att det inte ens är roligt. Etno funkar bara i melodifestivalen om det är ihop-parat med technobeats, korta kjolar och eventuella bara bringor. Jag misstänker att inget av det finns i det här nummret. Sheida gick fel någonstans på en bakgata i en solstekt stad och hamnade i melodifestivalen istället för en världsmusik-mässa.

The Attic feat. Therese - The arrival
Jag tror den här låten gick på repeat på min turkietsemester 1992. Alternativt i Klamydiagrottan 1995. Anonymt, blip-bloppigt och inte alls bra. Hade den varit den enda elecron-låten i startfältet hade den kanske knipit en röst eller tre men nu konkurreras den ut av bättre, mer sing-a-long vänliga bidrag.

Sebastian - When the night is falling

Woho! Gitarrer. Men... det känns inte riktigt rätt. Kanske är det för att jag inte har nån relation till Sebastian som artist men nått diffar här. Som att det skulle vara en annan artist som sjöng den egentligen. Låten i sig har charmiga pianon och alla som gillar riktiga instrument kommer nog att slänga sin röst på det här bidraget. Bara för att protestera mot det tidigare blippandet och bloppandet.

Sonja Aldén - För att du finns
Oh så känslosamt. Balladröstarna har sitt uppenbara val här - men kanske är de less efter både Tommy och Marie tidigare. Meh... låten ger mig inget men alla nykära puttinutt par kan säger få ut nått av den.

Nanne - Jag måste kyssa dig
Jag kan inte hjälpa det. Jag är totalt charmad av detta hyperaktiva mumintroll till artist. Och låten är faktiskt riktigt rolig. Charmig text och härlig rytm... lite Ruslana tjoanden och annat kryddar läckert också. En av mina favoriter för kvällen.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att min förhoppning är att Nanne och Måns går direkt till final och att Magnus Carlsson och... tja i brist på annat får jag väl säga Sebastian går till Andra chansen. Troligtvis kommer nog Magnus och Måns att byta plats i verkligheten.

Sjukdomsuppdatering: Jag mår bättre men är ruggigt trött. Har sovit gott hela natten men det känns inte riktigt så... det är jobbigt att vara sjuk.

2 comments:

Fia said...

Såg Måns på Så-ska-det-inte-låta och tyckte han var riktigt bra, både sjöng bra och hade glimten i ögat. Nästan så jag måste se delfinalen ikväll! Krya på dig nu å ring till Martina så vi kan boka middag! =)

Mike said...

va inte alla låtarna synth-inspirerade?