Saturday, February 03, 2007

Årets låtar

Låtarna till årets Melodifestival finns att tjuvlyssna på på P4s hemsida. Det här är mina åsikter:

Elin Lantto - Money
Kaxig attityd men jag kan inte hålla med om ABBA influenserna som många vill se. Bara för att hon sjunger Money en hel hög gånger blir det inte ABBA av det. Det är som att säga att det låter som Sheryl Crow bara för att hon sjunger bitch. Det är en trevlig låt med åtminstone en del schlager känsla. Med ett häftigt nummer till (som det ryktas om) kan låten mycket väl gå vidare.

Andersson & Gibson - Anything but you

Småtrevlig la-la-la med Simon and Garfunkel känsla. Jag gillar låten men tror tyvärr att den kommer att försvinna i all glitter och glamour. Jag skulle inte rösta på den och det tror jag att ingen annan gör heller. Kan säkert komma upp en bit på Svensktoppen men ingen kommer komma ihåg att den var från Melodifestivalen.

Anna Book - Samba sombrero
Alla som lever kvar i 1980-talet kommer att rösta på den här låten. Den hade lika gärna kunnat vara med i Melodifestivalen 1987. Jag hade väntat mig nått mer eldigt med tanke på titeln och fru Books nya dans intresse men den här låten är helt menlös även om den ska ha kredit för att den följer en klassisk schlagers uppbyggnad. Vem vet, kanske blir det en succé. Folket verkar ju gilla att rösta på sina barndomsminnen *host*Carola*host*. Och är det något Anna Book är så är det ett schlagerminne.

Addis Black Widow - Clubbin'
Hur hänger det här ihop med brudklänning? Nej, jag ville jättegärna vara den enda som gillade den här låten men tyvärr så är det riktigt dåligt. Fånig falsett och infantil refräng. Isch! Låter som nått Crazy frog kunnat frambringa...

Andreas Lundstedt - Move

Madonna! Fast bättre... för jag gillar Dandy Andys röst mycket mer. Jag tror att den kommer tilltala både små flickor och pojkar. Härlig rytm, till skillnad från Anna Books låt får den här mig faktiskt att vilja dansa. Jag hoppas att alla schlagerbögar mezmereras av Dandy Andys gyrerande bakdel och alla hetrokillar av Funky Nuns desamma. Nytt fräscht men ändå schlager. Den här tror jag kan ha en chans i den europeiska finalen.

Tommy Nilsson - Jag tror på människan

Vi har hört den förut... på varenda skiva den här mannen någonsin har gjort. Inte en ny ton eller textrad någonstans. Klockspelet i början låter misstänkt Final Fantasy dock... är hans barn gamers? Säkert kommer många mogna damer att rösta på denna smäktande melodi, ungefär samma som röstar på Anna Book troligen.

Hypnotized - Sofia
Årets troschock. Men låten har vi hört förut. I och för sig kan det ge poäng eftersom folk gillar det som hört förut men jag kan bara inte gilla detta. Jag gillade det inte ens när Elena Papariziou sjöng det först. En sån här låt kräver ett visst mått av sex i rösten och det saknas helt. Jag tror inte hur mycket uringning som helst hjälper här...

Uno och Irma - Godmorgon
Charmigt, men tyvärr chanslösa tror jag. Borde varit Winnerbäck som gjorde den istället. Uno's röst är inget jag gillar i alla fall inte här. Jag gillar heller inte låtar där versen är refrängen så att säga. Lagom kort är det dock annars hade det blivit mycket upprepande...

Det var låtarna. Min förhoppning är att Dandy Andy och Elin Lantto går till final och att Tommy Nilsson och Anna Book får slåss in Andra Chansen. Resterande låtar har inte mycket till chans.

Får se om min förhoppning håller i sig efter framträdandena också.

No comments: