Tuesday, July 24, 2007

Insikt...

Jag fick en liten insikt idag på väg tillbaka till jobbet efter att ha smitit in på bokhandeln och inhandlat Neil Gaimans novellsamling Fagile Things. Jag vet vad som krävs för att jag ska bli riktigt förtjust i en bok. Det krävs något av det absurda.
Ta till exempel mr Gaiman. Det som tilltalar mig med hans författande och det som gör att jag köper varenda bok han ger ut är att vad än berättelsen handlar om så väver han in det absurda på ett helt underbart sätt.
Det här stämmer in på andra favoriter också. J.K Rowlings med sina namn på människor, saker och händelser, min nya favorit Jasper Fforde med sin totala vridning av verkligheten (Litteraturfanatiska gatugäng någon?), Katie MacAlister med sina drakar och demonlordar i Paris... Visst har jag läst deckare och jag uppskattar dom också men det är mer troligt att jag ledsnar på en deckare än på någon av mina absurdister.

Jag tror för övrigt att jag, precis som L, är på väg in i en läsperiod. Ska låna de fyra första potterböckerna av henne och läsa igenom hela serien igen nu när den är klar. Måste fundera på om jag ska vara snål och köpa den kompletta serien som pocket (när 7:an kommit ut i det formatet) eller om jag sak bita ihop och köpa dom fyra första böckerna inbundna. Andra böcker på inköpslistan är fortsättningen på Aisling Grey-serien, Jasper Ffordes böcker på engelska och de nästa två serietidningarna av Buffy säsong 8.

1 comment:

Anonymous said...

Bit ihop, det är lika bra... snyggare att ha hela serien i inbundet format =)