Saturday, January 19, 2008

Det rycker i schlagernerven....

Det börjar närma sig schlagertider, som om ni verkligen inte vill läsa om vilka som går vidare vart och hur så ta bort min blogg från er läslista :)

Till att börja med. Jag läser Schlagerprofilernas blogg och därigenom får jag lite koll på vad som händer ute i Europa i schlagersammanhang, ett av de senaste länderna att välja låt att skicka till Belgrad är Schweiz, ni vet de som skickade DJ Bobo och hans vampyrer förra året. I år satsar de på sockersöt pojke och upptempschlager och det är... inte helt kasst. Till och med viss gåshudsvarning vid tempoväxlingen. Bedöm själva:




Den svenska uttagningen har ju inte satt igång riktigt ännu, 9 februari är det dags för första delfinalen i Göteborg, men nu är alla bidrag offentliggjorda. Inför varje deltävling tänkte jag gå igenom låtarna men min inofficiella förhandsfavorit är lilla Amy Diamond, joker i tävlingen i just Göteborg. Lilltjejen som knappt hinner fylla 16 vann min respekt när hon sjöng Edit Piaf i Allsång på Skansen (och tydligen också i Sommarkrysset). Så jag hejar lite i smyg på henne. Hoppas hon får en bra låt och inte någon anonym lättsam popsmörja. Nej, en riktigt schlager med lite go skulle passa fint tror jag.

Jag måste ju också nämna Eskobar som inte hymlar med varför de är med som jokrar i Linköping. De vill helt enkelt göra reklam för sin kommande skiva. Cred till dem!

2 comments:

Anonymous said...

Schweiz som sa att de inte skulle vara med i år... jojo, där ser man...

I alla fall, angående den första deltävlingen i Göteborg, startordningen ser ut som följer:
(mina kommentarer och eftersom jag inte vet hur sångerna låter kanjag endast bedöma nån slags artist/låtskrivar-potential)

Deltävling 1 | Göteborg, den 9 februari 2008

1) Artist: E-Type & The Poodles
Bidragets titel: Line Of Fire
Upphovsmän: Jakob Samuel (t), Martin Erikson (m)
Här kommer det att bli bomber och granater. Kända namn. Stor chans att gå vidare.

2) Artist: Face-84
Bidragets titel: Alla gamla x
Upphovsmän: Lars "Dille" Diedricson (m), Martin Hedström (m), Wille Crafoord (t)
Artisterna, vilka är det? Låtskrivarna känner jag igen. Viss chans kanske.

3) Artist: Velvet
Bidragets titel: Deja vû
Upphovsmän: Niclas Molinder (m & t), Joacim Persson (m & t), Pelle Ankarberg (m & t), Niko Valsamidis (m & t), Fredrik Larsson (m & t), David Jassy (m & t)
Velvet var väl med i fjol. Gick väl sådär om jag inte minns fel. Förmodligen låter detta likadant. Viss chans till avancemang.

4) Artist: Brandur
Bidragets titel: Lullaby
Upphovsmän: Henrik Wikström (m), Kristian Lagerström (t)
Ingen aning om vilka dessa är. Liten chans.

5) Artist: Michael Michailoff
Bidragets titel: That's Love
Upphovsmän: Michael Michailoff (m & t), Joakim Övrenius (m & t), Patric Jonsson (m & t)
Utan att ha hört sången så chansar jag på en latinoballad (eventuellt öst-europeisk). Jag hatar sånt. Liten chans.

6) Artist: Amy Diamond
Bidragets titel: Thank You
Upphovsmän: Sandra Nordström (t & m), Mathias Venge (t & m), Peter Wennerberg (t & m)
Amy Diamond är en etablerad artist. Hennes låtar brukar bli radiohittar. Stor chans till avancemang.

7) Artist: Suzzie Tapper
Bidragets titel: Visst finns mirakel
Upphovsmän: Amir Aly (m), Maciel Numhauser (m), Robin Abrahamsson (m), Bobby Ljunggren (m), Suzzie Tapper (t)
Bobby Ljunggren kan vi inte räkna bort, speciellt inte i år när inte G:son fått med en enda låt. Suzzie Tapper vet jag inte vem det är. Viss chans.

8) Artist: Christer Sjögren
Bidragets titel: I Love Europe
Upphovsmän: Torgny Söderberg (m), Magnus Johansson (m), Ingela "Pling" Forsman (t)
Undra hur många år som inte haft låtar med Ingela "Pling" Forsman? Christer Sjögren gör Melodifestivaldebut, men får ändå anses mycket rutinerad. Stor chans till avancemang.

"Avancemang" innebär antingen final eller Andra Chansen.

Mike said...

hey...

borde inte du börja att schalgerbloga här snart? tycker att du varit lite tyst på senaste tiden... =)