Wednesday, February 06, 2008

Schlagerdags!!!!

Äntligen schalgerveckor :) Ikväll börjar det med försnack hos herr F och på lördag är det dags för sändingen. I år kan jag dock inte ge min åsikt om låtarna i förväg eftersom radion inte fått tillstånd att spela mer än 10 sekunder och då är det inte riktigt värt. Något som däremot är värt är SR's webbradiokanal Melodifest...

Ovanstående skrevs i onsdags och precis i den oavslutade meningen så dog min dator - igen! Den här gången är det processorn. Tror jag. Grr...

I alla fall. Schlager är det i alla fall dags för och jag och mr F har med gemensamma krafter kommit fram till vilka vi tror kommer att gå vidare. En liten brasklapp dock. Våran förutsägning kommer sig från att ha läst det vissa journalister tyckte om låtarna efter ha bara hört dom, inte sett dom. Något som kan förklara varför vi inte tror/trodde på Amy Diamond som tydligen ska ha ett riktigt proffsigt nummer som lyfter den något platta låten. Vi räknade inte heller med Christer Sjögrens förmåga att få det att pirra hos damer i övre medelåldern. Vilket vi kanske borde.

E-type/Poodles - Line of Fire
Vi tror att med deras rutin och troliga scenshow så kommer de att gå vidare. Låten ska vara en förvånansvärt klassisk schlager med lite E-type distningar och självklart rockgitarrer.

Face-84 - Alla gamla X
Texten är skriven av Wille Crafoord och låten är lite dansbands60talspartycharmig. Om tjejerna håller nerverna i styr kan det bli riktigt bra och vi tror på avancemang på den också.

Velvet - Déjà Vú
Herr F kommer att älska denna schlagerdisko men den kommer att gå samma väg som Drömhustherese och Attic förra året. Direkt ut men ändå spelad på dansgolven.

Brandur - Lullaby
Söt pojke men inte tillräckligt för att samla rösten. En något menlös låt med enkla rim lär inte hjälpa. Fast det är roligt att han är färingsk barnstjärna...

Michael Michailoff - That's love
Gammal avhoppad Fame Factory-deltagare sjunger den där 60-tals rockpoppen som av någon mystisk anledning alltid går vidare. Vi tror att den gör det den här gången också.

Amy Diamond - Thank you
Tyvärr tror vi inte att lilla Amy har en tillräckligt stark låt för att gå vidare. Men här kommer brasklappen in - är hon så bra på scen som dom säger så kan hon mycket väl lyfta låten tillräckligt för att avancera vidare. Förhoppningsvis på bekostnad av ovanstående låt.

Suzzie Tapper - Visst finns mirakel
Förra året var balladernas år och det var också dom som gick bäst efter festivalen. Det här är tydligen en riktigt bra ballad dessutom så vi tror att den kommer till Globen eller i alla fall andra chansen.

Christer Sjögren - I love Europe
Det här är låten som man inte får missa imorgon. Den ska tydligen vara en upplevelse. Sex höjningar, karnevalsdansband och så lite oktoberfest i det hela också. Vi tror inte att den går vidare men blir inte förvånade om den gör det... den kan locka "anti-röstarna" som gillar sånt är och Verkas Danzing.

Det var låtarna och jag kan säga att jag ser enormt fram emot morgondagen. Det blir ingen direktbloggning för min del eftersom vi ska vara hos L men jag utlovar kommentarer när jag kan.

Slutligen så bjuder jag på något som egentligen är dedikerat till miss Molly Blom.
Enjoy!



Tysklands bidrag 1979 för övrigt. Dom kom fyra tydligen.

2 comments:

Molly Blom said...

har även en finsk version och en version med en aktuell karl i en kanal nära dig i morgon...

Anonymous said...

"Lasha Tumbai" heter den, inte "Danzing". Inte för att det spelar någon som helst roll vad låten heter så länge man har en androgyn person utklädd till diskokula.