Wednesday, June 04, 2008

Mer om att simma...

Jag simmar som sagt runt tre gånger i veckan och på lite olika tider och det gör att jag stöter på många olika personer i bassängen. Jag tänke berätta lite om dom för er...

Valrossen
Tack och lov är denna art ganska sällsynt då jag simmar. Detta eftersom jag oftast simmar på dam-dagarna och valrossen är ofrånkomligen manlig. En valross kännetecknas av en total frånvaro av periferiseende och onaturligt långa armar. Detta gör att en valross tar upp ovanligt stor plats i bassängen - extra jobbigt om det redan är mycket folk - och dessutom inte bryr sig om om någon redan simmar där han ska fram. Det enda som är värre att möta än en valross är två valrossar som simmar i formation...

Kafferep
Lika säkert som valrossar är manliga är kafferep kvinnliga. Ett kafferep består av minst två kvinnor som är och simmar tillsammans. Med tillsammans menar dessa pratsamma varelser att de simmar bredvid varandra för hur ska man annars kunna diskutera veckans alla händelser? Och inte kan man simma fort heller för då blir man anfådd och då går det ju inte att prata. Som ni själva kan räkna ut så skapar ett kafferep en långsam propp i bassängen då de är nästan omöjliga att simma om det finns fler än två personer i bassängen. Bästa sättet att ta sig förbi dom är att vänta lite tidigare eftersom deras vändningar oftast är ännu långsammare än längderna.

Terminatorn
Terminatorer kan vara både manliga och kvinnliga. De är duktiga simmare som har bra teknik och oftast simmar fortare än alla andra i bassängen. Deras fördel är att de oftast söker sig till den fria badsidan så fort de kan men om de på grund av skolklass blir tvingade att hålla till i motionsbanorna så skapar raskt problem. En terminator är så fokuserad på sin egen träning att den inte ser något annat. De klämmer sig förbi i luckor som är alldelens för små bryr sig inte om de då tvingar någon annan att stanna till för att inte få en fot i näsan. Terminatorn kastar sig fram och tillbaka i sin rutt oavsett vad som kommer ivägen.

Skolklass
Det finns många olika sorters skolklass och jag ska ta upp några. En skolklass har två faser - lektionsfasen och lekfasen. Underlektionsfasen är skolklassen ganska harmlös. Möjligen kan ljudnivån höjas något men eftersom jag simmar mest under vattnet brukar detta inte störa mig. Risken finns också att om skolklassen ska simma ett stort antal längder så skapas plötsligt förädiska strömmar i hela bassängen på grund av 20 personer som simmar runt runt i samma riktning.

Det var några av de hinder man kan stöta på... L & M - har ni något att tillägga? Idag blev det för övrigt bara en kilometer i bassängen eftersom jag skulle till massören efteråt och var lite stressad. Från och med nästa vecka blir det bara att simma två gånger i veckan eftersom det då är sommartider som gäller och då byter jag till tisdagar och fredagar som mina simdagar.

5 comments:

Molly Blom said...

Jo föresten har ni gemensamt hört igenom andreas födelsedagsskiva? Jag vill gärna ha lite positiv feedback, så jag utveckla min förmåga att ge den perfekta presenten vid det perfekta tillfället... eller nåt.

Sooz said...

Det har inte gjort ännu... jag återkommer med rapprot när vi har gjort det :)

Martina said...

Jag tror att du har fått med de viktigaste vattenlevande arterna. Men det finns faktiskt kvinnliga valrossar också! Betänk damen i den rosa baddräkten som ägnar mer tid åt att rätta till baddräkten och badmössan än att simma, och som dessutom stannar upp mitt i en längd ibland och bara flyter. Men hon kanske snarare hör till katergorin övrigt: "Knäppskallar".

För övrigt har jag även (senaste gången jag var och simmade själv) stött på ett könsblandat kafferep...

Jo, och så den fantastiska kategorin "modelejon" - de som simmar fullt sminkade med huvudet mycket högt över vattenytan för att inte förstöra smink eller hår. Utan undantag kvinnor/tjejer (ålder varierar), men långsamt går det för om man simmar fort så stänker det ju i ansiktet...

Anonymous said...

Mwhahahaha /me terminator!!!

Sooz said...

Martina: Jag tror att den damen hör till knäppskallarna, ja. Knäppskallar är mer oberäkneliga än valrossar. valrossar kan man lära sig hur dom gör och undvika... svårare med Knäppskallar. Och ja, Modelejon så klart... visste att det var nått jag missat.

Linus: Som tur är är terminatorer också rätt förutsägbara så man kna flytta sig från dom vid rätt tidpunkt :p