Friday, January 02, 2009

Hello darkness my old friend...

Jag satt uppe i natt och skulle sticka klart tummen på lillebrors vantar innan jag gick och la mig - i bakgrunden var det Waterworld och tydligen var det någon som ville rädda mig från detta"mästerverk" då strömmen plötsligt gick. Inga problem egentligen, vi har pannlampor och batteridrivna led-lampor lättillgängliga, förutom det faktum att jag inte kan sova när det är strömavbrott. Dels var det ett enerverade gnisslande utanför fönstret och så ligger jag hela tiden och väntar på att allt ska komma igång igen. 

Så jag läste istället och blev klar med A Morbid Taste For Bones av Ellis Peters. Jag gillade boken, en deckare placerad i 1100-talets England där huvudpersonen är den walesiske munken Cadfael, mycket för att det är uppfriskande att läsa om en tid då det fortfarande var utbrett med mirakel, syner och tro på det övernaturliga. Cadfael är en charmig personlighet med rätt mängd egensinnighet och auktoritets-trots för att bli sympatisk. Peters målar upp även personerna i birollerna tredimensionellt och även om jag som vanligt kunde gissa mig till ungefär hur det skulle sluta så blev jag ändå lite överraskad över detaljerna.  
Rekommenderas starkt om man gillar deckare.

I dag har vi varit och simmat, en halvtimme blev det i bra tempo. Jag fick upp flåset och hjärtklappningen och var vackert rosaröd i ansiktet när jag klev in i duschen. Efter det så hämtade jag ut melodifestivalsgenrepsbiljetterna (äntligen) och så gick jag och 'dreas och åt på Asian Kitchen som nu också har pizza på sin buffé. Föredömligt tycker jag.  jag höll mig från det friterade (förutom en liten vårrulle som jag stal från 'dreas tallrik) och nöjde mig med en tallrik och en pizzaslice. Mums. Jag har gått med i viktklubb igen och tyvärr finns inte kinamatsbuffé med i deras databas så jag fick gissa lite. Men det blev nog ungefär rätt.

Eftersom vi var i rätt ände av stan så var jag ju tvungen att gå in på Handarbetshörnan och titta på lite garn... jag hittade ett lite kraftigare bomullsgarn som dessutom var på rea som jag köpte några nystan av, plus ett tjockare yllegarn också. Yllegarnet ska nog bli vantar åt mig själv och bomullsgarnet en halsduk till 'dreas. Och om det blir över (vilket det lär bli, jag köpte 6 nystan) så blir det nog något till lilla Em.

Planen för resten av dagen är att dricka upp mitt kaffe, ta en tupplur (för att väga upp för den sömnlösa natten) och sen sticka klart tummen på Hammarbyvanten. Kanske lite Wow sen eller Fallout 3 eller film och mer stickning... decisions decisions...

No comments: