Sunday, June 01, 2008

Sex månader

Den 1 januari 2008 hade jag bestämt mig för att nu fick det vara nog. Efter att ha varit och shoppat ett tält att ha på mig på nyårsafton och insett att midjemåttet definitivt halkat iväg dig jag inte ville så var det dags för förändring. Själva beslutet hade kommit tidigare men med helger och liknande så blev det den 1:a som det sattes igång. Vid invägning och inmätning vägde jag 87 kilo och hade ett midjemått på 101,5 cm. Det vill säga alldelens för mycket för mig. BMI:t låg på 30,5.




Nu har det gått sex månader. Jag har helt förändrat mitt sätt att äta. I början nöjde jag mig med de 1300 kalorier som viktklubb rekomenderade men efter ungefär halva tiden släppte jag kaloriräknandet men höll kvar vid vanorna. Jag har också börjat motionera regelbundet. Jag simmar ungefär tre gånger i veckan och jag rör mig utöver det också mer. Bilen är såld så jag är tvungen att cykla eller åtminstone gå till bussen. Jag mår bättre och min axel och rygg mår bättre. Vågen och måttbandet ger också positivare resultat. Idag väger jag 75,8 kilo och har ett midjemått på 81,5 cm. BMI:t har kommit ner till 26,6.




Jag är väldigt stolt över min förändring av livsstil. Jag började inte banta för att "bli smal till sommaren" utan för att jag var orolig för min hälsa. Därför var målet egentligen inte att tappa dom där 2 decimetrarna runt midjan utan att minska risken för hjärtsjukdomar och annat som relateras till för många kilon och centimetrar. Det målet har jag nått men de kilomått som jag satt upp ligger ännu en bit bort. Det gör mig dock ingenting om det tar ett år innan de sista fem kilona är borta - för jag trivs som jag är nu. Och det är faktsikt det viktigaste!

5 comments:

Anonymous said...

Grattis Sussie! En vikande trend av stor vikt... eller nåt.

För övrigt har du fuskat med bilderna. Det är ju fel kilt på bild 2! Ha! ;)

Sooz said...

Jag vet att det är fel kilt :) Jag funderade på att gå och ta på mig den rätta men jag kände mig lite stressad... :)

Fia said...

You go suss!

Tommy Vinprovare said...

Snyggt jobbat!

Sooz said...

Tackar både Fia och T&L :)